10 garsiausių Renesanso šedevrų

Kultūrinis Renesanso judėjimas tęsėsi nuo XIV iki XVII amžiaus. Šiais laikais gyveno ir kūrė vieni didžiausių meistrų per visą žmonijos istoriją – Leonardo da Vinci ir Michealangelo Buonarroti.

#10 Veneros gimimas

Autorius: Sandro Botticelli

Metai: 1486

„Veneros gimimas“ vaizduoja klasikinį mitą, kaip Venera iškyla iš jūros. Paveiksle meilės deivė Venera gimsta iš kriauklės ir pasiekia jūros krantą jau subrendusi moteris. Mokslininkai pasiūlė daugybę paveikslo interpretacijų, bet populiariausias aiškinimas, kad per nuogą Venerą autorius perteikia neoplatoninę dieviškosios meilės idėją. Tai vienas labiausiai vertinamų Renesanso darbų.

#9 Švč. Mergelės Marijos ėmimas į dangų

Autorius: Titian

Metai: 1518

Šis paveikslas, skirtas Santa Maria Gloriosa dei Frari bazilikai buvo pirmasis Titian‘o kaip vyriausiojo miesto dailininko užsakymas Venecijoje. Paveiksle vaizduojamas rugpjūčio 15 dieną švenčiamas Švenčiausiosios Mergelės Marijos ėmimas į dangų. Marija pakyla į dangų, kol nepradėjo irti jos žemiškas kūnas. Ant debesies stovinčią Mergelę Mariją į dangų kelia būrys cherubinų. Tai garsiausias Titian‘o, vieno didžiausių meistrų, darbas.

#8 Siksto Madona

Autorius: Raphael

Metai: 1512

Paveikslas vaizduoja Madoną, ant rankų laikančią kūdikėlį Jėzų. Jai iš šonų – šventasis Sikstas ir šventoji Barbora. Apačioje matoma cherubinų porelė. Tai turbūt garsiausi cherubinai per  visą dailės istoriją, kurių sukūrimo istoriją supa daugybė legendų. Paveikslas ypač vertinamas Vokietijos kritikų, kur jis paskelbtas „geriausiu iš visų pasaulio paveikslų“ ir vadinamas „dievišku“.

#7 Primavera

Autorius: Sandro Botticelli

Metai: 1482

„Primavera“ reiškia „pavasaris“, todėl kartais paveikslas vadinamas „Pavasario alegorija“. Paveikslas interpretuojamas įvairiai, bet paprastai sutariama, kad tai yra „įmantri, mitologinė pasaulio vaisingumo alegorija“. Taip pat „Privamera“ yra labiausiai diskutuojamas ir kontraversiškiausias paveikslas pasaulyje. Botticelli‘o nuostabiai parinktos spalvos ir interpretacijų gausa pelnė paveikslui neįtikėtina populiarumą. Jis dažnai vadinamas ankstyvojo renesanso perlu.

#6 Šv. Jono krikštytojo nukirsdinimas

Autorius: Caravaggio

Metai: 1608

Paveikslas vaizduoja šv. Jono krikštytojo nukirsdinimą. Kairėje su auksiniu padėklu aukos galvos laukia Salomė. Tai vienintelis paveikslas, ant kurio pasirašė Caravaggio. Jo pavardė užrašyta raudono kraujo, besiliejančio iš šv. Jono gerklės, baloje. Parašas išryškėjo ir tapo matomas tik po paveikslo restauracijos dvidešimto amžiaus šeštajame dešimtmetyje. Nuo tada labai populiarus aiškinimas, kad Caravaggio parašė: „Tai padariau aš, Caravaggio“ prisipažindamas dėl nusikaltimo, kurį padarė. Šis paveikslas ne tik didžiausias Caravaggio šedevras, bet ir vienas svarbiausių vakarų kultūros darbų.

#5 Judo bučinys

Autorius: Giotto di Bondone

Metai: 1306

Dauguma kritikų Giotto laiko pirmuoju modernios tapybos genijumi, o kai kurie netgi tvirtina, kad nei vienas jo nepralenkė tik keli priartėjo. „Judo bučinys“ yra svarbiausias darbas iš freskų ciklo Skrovenji koplyčioje. Paveiksle vaizduojama išdavystės akimirka, kai Judas nurodo Jėzų sargybiniams jį pabučiuodamas. Giotto meistriškai perteikė dramą, Kristaus suėmimą ir Jėzaus bei Judo išraiškų kontrastą, abiems vyrams žvelgiant vienas kitam į veidą.

#4 Atėnų mokykla

Autorius: Raphael

Metai: 1511

Raphaelio šedevras „Atėnų mokykla“ priklauso keturių freskų ciklui ant Raphaelio kambarių sienų, Apaštalų rūmuose, Vatikane. Keturi paveikslai vaizduoja filosofiją, poeziją, teologiją ir teisę; „Atėnų mokykla“ vaizduoja filosofiją. Kritikai teigia, kad tarp 21 figūros, pavaizduotos paveiksle, galima rasti visus didžiuosius graikų filosofus. Visgi, be priekyje esančių Platono ir Aristotelio, visus kitus identifikuoti gan sunku.

#3 Paskutinė vakarienė

Autorius: Leonardo da Vinci

Metai: 1498

„Paskutinė vakarienė“ meistriškai perteikia sumaištį Jėzui pranešus, kad vienas iš jo mokinių jį išduos. Šiame paveiksle susijungia visos Leonardo žinios apie žmogaus anatomiją, šviesą, botaniką ir geologiją, jo susidomėjimais žmogaus emocijų raiška ir gestais ir subtilūs pustoniai.

#2 Adomo sukūrimas

Autorius: Michelangelo Buonarroti

Metai: 1512

Ant Siksto koplyčios lubų Michelangelo nutapyta freska yra viso Renesanso meto pamatas, o „Adomo sukūrimas“ – garsiausia freskos dalis. Populiarumu jį lenkia tik „Mona Lisa“, o kartu su „Paskutine vakariene“ jis yra daugiausiai reprodukuojamas paveikslas istorijoje. Beveik susilietę Adomo ir Dievo pirštai tapo žmonijos simboliu. Šis momentas kartotas ir parodijuotas daugybę kartų.

#1 Mona Lisa

Autorius: Leonardo da Vinci

Metai: 1517

„Mona Lisa“ yra labiausiai žinomas, daugiausiai lankomas, dažniausiai aprašomas ir apdainuojamas bei dažniausiai parodijuojamas paveikslas meno istorijoje. Šio darbo šlovė paremta nepaprasta moters šypsena, todėl kartais paveikslas dar vadinamas „La Gioconda“ – „besijuokianti“. Autoriui šis paveikslas niekada nebuvo baigtas, nuolat tobulinamas iki tobulybės, todėl taip ir nebuvo atiduotas užsakovui. Da Vinci vežiojosi jį su savimi iki gyvenimo pabaigos. Paveikslas pateko į Gineso rekordų knygą už didžiausią draudimo sumą. 1962 metų gruodžio 14 dieną jis įvertintas 100 mln. dolerių. Turint galvoje infliaciją, šiandien tai būtų lygu 759 mln. dolerių.