Nusivylusios namų šeimininkės pagal Johanesą Vermejerį

Olandų dailininkas Johanesas Vermejeris, laikomas vienu svarbiausių Olandų baroko atstovų, garsėja kaip ramių, buitinių scenų autorius. Šiam dailininkui priskiriami vos 35 paveikslai ir beveik visuose juose regime aukštesniosios viduriniosios klasės namų kambarius, kuriuose kasdieniais darbais užsiėmusios moterys – jaunos panelės, tarnaitės, kartais nedideli sambūriai. Figūros užlietos natūralios, pro langus plūstančios dienos šviesos, pasinėrusios į savo darbus. Iš pirmo žvilgsnio – ramybės įsikūnijimas. Tačiau kartu Vermejeris – dviprasmybės meistras ir jo vaizduojamos gražuolės olandės slepia daugiau nei pasako. Taigi, susipažinkite su nusivylusiomis namų šeimininkėmis:

1. Alkoholis

"Mieganti jauna moteris", apie 1657 m., Wikimedia Commons

Ši ponia padaugino vyno ir dabar snūduriuoja, o gal svajoja parimusi ant stalo. Tas, kas palaikė jai draugiją, matyt, neseniai išėjo, prie stalo atstumta tuščia kėdė, o ant staltiesės – ąsotis vyno ir dvi tuščios taurės. Peršvietus paveikslą rentgenu paaiškėjo, kad tarpduryje būta vyro, o apatiniame dešiniajame kampe – šuns, tačiau dailininkas jų atsisakė taip suteikdamas paveikslui daugiau paslapties.

"Vyno taurė", apie 1658 m., Wikimedia Commons

Panašios scenos priešistorė matoma kitame darbe „Taurė vyno“. Viename ankstyvųjų autoriaus darbų vaizduojama moteris, bebaigianti gerti taurę vyno (gaila, nematome jos veido išraiškos, bet ji žvelgia tiesiai priešais save), ir vyriškis, regis, nekantraujantis ją papildyti (beje, iš to paties ąsočio kaip pirmajame paveiksle) tarsi norėtų ją nugirdyti. Ant kėdės palikta gulėti liutnia, ant stalo – natos. Ar taip ponia gelbėjasi nuo prastos muzikos? Įdomu tai, kad lango vitražas vaizduoja Nuosaikumą.

2. Papuošalai

"Moteris su perlų vėriniu", apie 1662 m., Wikimedia Commons

Papuošalai moteris paprastai nuteikia pakiliai, tačiau ši moteris nė iš tolo neatrodo laiminga. Veidas ir visa povyza išduoda neviltį arba, geriausiu atveju, abejingumą. Ar vėrinys – mylimojo dovana? Ar ji jį segasi, ar nusisega? Pavadinimas čia nė kiek negelbėja, taigi, belieka spėlioti, ką ji regi tame mažame veidrodėlyje ant sienos.

 

"Moteris su svarstyklėmis", apie 1663 m., Wikimedia Commons

Panašiai nusiteikusi ir dar viena ponia paveiksle „Moteris su svarstyklėmis“. Dama, kurios paveikslui galimai pozavo dailininko žmona, ir vėl prieš langą laiko tuščias svarstykles. Šalia ant stalo – jos brangenybės, ant sienos – paveikslas su scena iš Paskutiniojo teismo dienos. Nors kai kurie meno kritikai linkę manyti, kad moteris „sveria“ žemiškąsias ir dangiškąsias vertybes, mes labiau palaikome tuos, kurie teigia, kad tai paprasčiausia tuštybė dieviškumo akivaizdoje. 

3. Muzika

"Moteris, sutrukdyta muzikuojant", apie 1660 m., Wikimedia Commons

Moteris atrodo nuoširdžiai susierzinusi. Pasipūtęs vyriškis, regis, atėjęs pamokyti jos apie muziką, o gal mėgina padaryti jai įspūdį demonstruodamas, kaip puikiai skaito natas? Iškalbinga merginos veido išraiška tarsi sako: „O ne, ir vėl jis. Kiek galima?“. Sprendžiant iš dviejų pilnų taurių, jai dar teks pakentėti. Simboline paveikslų kalba nepaliesta vyno taurė reiškia iš lėto besivystančius vyro ir moters santykius.