10 filmų apie meną ir menininkus

Sveiki! 

Labai džiaugiamės, kad pirmasis rinktinių filmų apie menininkus naujienlaiškis sulaukė ne tik jūsų susidomėjimo, bet ir rekomendacijų, todėl sąrašą papildėme penkiais JŪSŲ mėgstamiausiais filmais.

Gero žiūrėjimo!
Paveikslai.lt Komanda

„Kūrinys be autoriaus“ (Never Look Away, 2018)

„Kūrinys be autoriaus“ - drama, įkvėpta garsaus dailininko Gerhardo Richterio ir sulaukusi net 13 minučių ovacijų Venecijos kino festivalyje. 
Filme parodomas Gerhardo Richterio įkvėptas trisdešimties metų gyvenimo etapas. Filmas prasideda nuo vaikystės nacistinėje Vokietijoje, kur jis įsimyli merginą, kurios tėvas - besislapstantis buvęs nacių žudikas.
Vėliau matome pabėgimą į Vakarus tais laikais, kai Berlynas jau padalintas sienos ir galiausiai, kaip pagrindinis herojus įsitraukia į naują, įdomų šiuolaikinio meno judėjimą.

„Serafina“ (Seraphine, 2008)

 

Tai kino juosta nominuota net 7 „Cezariams“ t. y. prancūziškieji „Oskarai“, o du iš jų laimėti – tai geriausios aktorės ir geriausio filmo apdovanojimai. 
Biografinėje dramoje pasakojama Serafinos - vidutinio amžiaus moters, gyvenančios nedideliame Prancūzijos miestelyje Senlyje, gyvenimas. Savamokslės tapytojos kūrinius netikėtai pastebi į miestelį atvykęs kolekcininkas ir nusprendžia moterį išgarsinti.
Filmas „Serafina“ pasakoja apie tikrą dailininkę Séraphine Louis, dar vadinamą Séraphine de Senlis.

„Modilianis“ (Modigliani, 2004)

20-ojo pradžia, Paryžius. Kai Pablas Pikasas jau buvo tapęs pripažintu dailininku meno pasaulyje, jo kolega ir draugas Amedas Modilianis desperatiškai bando įrodyti ko verta jo kūryba. Greta to, skurstantis dailininkas stengiasi išlaikyti šeimą, tad vienintele jo viltimi tampa kasmetinis Paryžiuje rengiamas meno konkursas, kurį laimėjus lauktų ne tik piniginis prizas, bet ir šlovė. Pikasas ir Modilianis varžosi tarpusavyje, tačiau kurio paveikslas pasirodys geresnis ir bus įvertintas pagrindiniu prizu?
Tai ne tik romantiška, bet ir tragiška drama apie vieną iškiliausių 20-ojo amžiaus kūrėjų. Filmas paremtas italų dailinko  Amedo Modilianio gyvenimu, juostoje pagrindinį vaidmenį sukūrė aktorius Endis Garsija.

„Geriausias pasiūlymas“ (The Best Offer, 2013)

Šio įtraukiančio psichologinio trilerio veiksmas apima skirtingus Europos miestus ir parodo prabangiausių aukcionų bei antikvariatų užkulisus. Pagrindinis personažas - Virgilas Oldmanas, pagyvenęs, turtingas bei ekscentriškas aukciono direktorius. Kai jį nusamdo jauna meno vertybių bei antikvaro paveldėtoja Klerė, neilgai trukus Virgilą aplanko romantiški jausmai.
Filme pasakojama kaip susiklosto šių dviejų, nuo psichologinių sutrikimų kenčiančių, žmonių likimai po to, kai aprodęs savo neįkainojamą paveikslų kolekciją, Virgilas pasigenda ne tik jos, bet ir Klerės.

„Dorianas Grėjus“ (Dorian Gray, 2009)

„Dorianas Grėjus“ - tai fantastinė britų drama, paremta žymiąja Oskaro Vaildo 1890 m. sukurta novele, „Doriano Grėjaus portretas“. Tai nėra pirmoji novelės ekranizacija, nors labiausiai stebina faktas, jog „Doriano Grėjaus portretas“ buvo vienintelis Oskaro Vaildo išleistas romanas.
Filmas pasakoja Viktorijos laikų Londone gyvenančio gražuolio anglų džentelmeno istoriją ir jo grožį bei jaunystę saugantį paslaptingą portretą. Šis portretas sužeidžiamas kiekvienos jaunuolio padarytos nuodėmės, tačiau padeda jam išlaikyti jaunystę.
Dorianas paaukoja sielą už amžiną jaunystę, tačiau negali surasti tikrosios meilės šiame nuodėmių mieste. 

„Polokas“ (Pollock, 2000)

Dailininkas Džeksonas Polokas išgarsėjo savo dažų varvinimo technika ir yra turbūt garsiausias abstraktaus ekspresionizmo atstovas, o jo gyvenimas – tiesiog scenarijaus paruoštukas. Dramų netruko ne tik profesiniame, bet ir asmeniniame jo gyvenime. Filme puikiai atskleidžiama jo kelionė nuo vargstančio jauno menininko, iki visų pripažinto dailininko, ilga kova su alkoholizmu ir galiausiai parodoma tragiška mirtis. Filme pagrindinį vaidmenį sukūrė Edas Harrisas ir už jį buvo nominuotas Oskarui. Oskarą už geriausią antraplanį vaidmenį šiame filme pelnė jo kolegė Marcia Gay Harden, suvaidinusi Poloko žmoną. Edas Harisas taip pat buvo ir filmo režisierius – idėja jo galvoje gimė iš tėvo dovanų gavus Poloko biografiją, bet idėja materializavosi tik po dešimties metų. Užtai filmavimas truko tik 50 dienų, nors teko padaryti šešių savaičių pertrauką, kad Edas Harsisas filmo pabaigai spėtų užsiauginti barzdą ir priaugti 13 kilogramų.

„Frida“ (Frida, 2002)

Fridos Kahlo gyvenimas buvo tragiškas, bet jos pavyzdys įkvepiantis – būdama aštuoniolikos ji pateko į visą gyvenimą pakeitusią tramvajaus avariją, tačiau gulėdama ligos patale atrado savo talentą tapyti. Filmas nuostabiai perteikia Fridos meilę gyvenimui, sunkius santykius su vyru Diegu Rivera, kuris stipriai prijautė komunistams ir buvo garsus freskų tapytojas, romaną su rusų politiku Leonu Trotskiu, sesers išdavystę ir, galiausiai, tapytojos pelnytą pripažinimą. Nors suvaidinti Fridą labai norėjo Madona, vaidmuo atiteko Salmai Hayek, kuri su tautiniais pietų Amerikos drabužiais filme atrodo tiesiog pribloškiančiai.

„Mergina su perlo auskaru“ (Girl With a Pearl Earing, 2003)

Filme vaizduojama labai garsaus Jano Vermejerio paveikslo „Mergina su perlo auskaru“ sukūrimo istorija, paremta literatūriniu romanu tuo pačiu pavadinimu. Deja, neįmanoma patikrinti, kiek ji tikra – apie dailininko gyvenimą žinoma labai nedaug, nors tie keli žinomi faktai perteikiami labai tiksliai. Visgi, pažiūrėję filmą susidarysite įspūdį, kaip atrodė tų laikų dailininkų gyvenimas, kasdienybė ir buitis, kokia buvo moters padėtis visuomenėje. Filme „Mergina su perlo auskaru“ sukuriama tokia pati paslaptinga atmosfera kaip ir garsiojo tapytojo paveiksluose, jis nepaprastai kinematografiškas ir subtilus. Nepaisant to, kad filme mažai kalbama, daug kas suprantama iš įvairių užuominų, ir iš pirmo žvilgsnio nedaug įvykių, įtampa ir intriga išlaikoma iki paskutinių akimirkų, o pagrindinių aktorių (Colin Firth ir Scarlett Johanson) vaidyba užtikrina, kad pusantros valandos prabėgs nepastebimai.

„Didelės akys“ (Big Eyes, 2014)

Filmas pasakoja sėkmingos amerikiečių tapytojos Margaretos Keane istoriją. Nors dėl meninės pačių kūrinių vertės būtų galima ginčytis, jų sukūrimo istorija išties verta kino ekranų – Margareta pardavė daugybę darbų, surengė parodų, iš savo kūrybos susikrovė turtus, tačiau niekas nežinojo, kad ji yra tų darbų autorė, nes garbę prisiėmė jos vyras, o ji pati ilgus metus nedrįso jam pasipriešinti. Galiausiai jai pasiryžus pranešti, kad ji yra tikroji tapytoja, ir paprašius skyrybų, viskas išvirsta į viešą ir ilgą teismo procesą. Kol kas neatskleisime, kaip jis baigėsi, bet pažadame, kad Margaretos vyro Valterio vaidmenį sukūręs Christophas Waltzas tiesiog žavingas, filme puikiai perteikiama septintojo dešimtmečio Amerikoje atmosfera, iškeliama svarbi moterų padėties problema, ir dar norime pridurti, kad filme skamba nuostabus garso takelis – pagrindinę dainą įrašiusi Lana del Rey už ją pelnė Auksinį gaublį.

„Gyvenimo geismas“ (Lust for Life, 1956)

Filmas sukurtas pagal to paties pavadinimo Irvingo Stouno romaną ir vaizduoja garsiojo olandų tapytojo Vincento van Gogho gyvenimą – kaip jis tapo dailininku, kaip pasiekė kūrybos epogėjų ir kaip galiausiai mirė. Filme kaip ir knygoje puikiai parodoma, kad menas, tapyba Vincentui buvo pražūtingas apsėdimas, galiausiai pareikalavęs gyvybės. Nors filmas nesulaukė didelės komercinės sėkmės, jį puikiai įvertino kritikai. Prancūzijoje, Belgijoje ir Nyderlanduose filmuotas „Gyvenimo geismas“ buvo nominuotas trims Oskarams (už geriausią pagrindinį aktorių, geriausią scenarijų ir geriausias dekoracijas), o Paulą Guiguiną suvaidinęs Anthonis Quinnas pelnė Oskarą už geriausią antraplanį vaidmenį. Kirkas Douglasas už pagrindinį vaidmenį pelnė Auksinį gaublį.

Gero žiūrėjimo!

Lietuviško meno platforma www.paveikslai.lt